Damian Grabowski, wiceprezes Arriva PCC, uważa że stawki zaoferowane przez PKP Przewozy Regionalne dla woj. pomorskiego, są ryzykowne.
– Ciężko jest się wypowiadać na temat stawek zaoferowanych przez konkurencję, natomiast te ceny wydają się nierealne. Przy podpisywaniu umów ramowych deklaruje się najwyższą stawkę. Kwoty zaproponowane przez PKP PR wydają się zatem ryzykowne – zwraca uwagę Grabowski.
Dwa tygodnie temu w Urzędzie Marszałkowskim Woj. Pomorskiego miało miejsce otwarcie ofert na prowadzenie kolejowych przewozów lokalnych w woj. pomorskim w okresie od grudnia 2009 do grudnia 2015 r. W przypadku trzech zadań, w których PKP PR nie były jedynym przewoźnikiem zainteresowanym obsługą pociągów, oferta PKP PR była znacznie tańsza od konkurentów - Arriva PCC i Dolnośląskich Linii Autobusowych, na licencji których ruch prowadzą Koleje Dolnośląskie. Udział Arrivy na pomorskim rynku zatem prawdopodobnie nie zmieni się - polsko-brytyjskie konsorcjum jako jedyne złożyło ofertę w przetargu na zadanie 7 (Grudziądz - Malbork), które teraz obsługuje.
Fakt pojawienia się w przetargu DLA, Damian Grabowski komentuje tym, że rynek się otwiera. – Nie ma już tak, że są Przewozy Regionalne i gdzieniegdzie Arriva. Widać, że dzięki temu jest szansa, żeby rynek był bardziej zliberalizowany – mówi Grabowski.
Wiceprezes Arriva PCC pytany, czemu jego firma zaoferowała stawki kilkakrotnie wyższe od PKP PR (a także wyższe od DLA), odpowiada: – Zdecydowały dwa czynniki. Okras na przygotowanie do kontraktu jest bardzo krótki. Druga sprawa to podpisanie umów ramowych i coroczne negocjacje. Co roku teoretycznie może zmienić się przewoźnik. Będziemy rokrocznie startować do rozmów i liczymy, że będą się one dla nas wieńczyć sukcesem. Wszystkie koszty trzeba liczyć, naszym zdaniem podyktowane przez nas stawki są realne.
Oto szczegóły ofert w omawianych zadaniach:
Zadanie 1: Lębork – Łeba, Chojnice – Kościerzyna, Kościerzyna - Gdynia Gł., Gdynia Gł. – Hel. Okres 13.12.2009 – 12.12.2015. Oferta PKP PR. Dofinansowanie w kolejnych rozkładach jazdy (kolejno: SJRP 2009/10, 2010/11, 2011/12, 2012/13, 2013/14, 2014/15): 8,97 zł za kilometr, 9,04, 9,08, 9,13, 9,17, 9,20; punktualność 95 proc. Oferta DLA. Dofinansowanie w każdym kolejnym rozkładzie jazdy 18,53 zł za kilometr; punktualność 97 proc. Oferta Arriva PCC. Dofinansowanie w każdym kolejnym rozkładzie jazdy 30,00 zł za kilometr; punktualność 90,5 proc.
Zadanie 2: Słupsk – Ustka, Tczew – Chojnice, Chojnice – Czarne – gr. woj. - (Szczecinek), (Szczecinek) – gr. woj. - Słosinko – Słupsk. Okres 13.12.2009 – 12.12.2015. Oferta PKP PR. Dofinansowanie w kolejnych rozkładach jazdy: 13,52 zł za kilometr, 13,62, 13,69, 13,75, 13,81, 13,86; punktualność 95 proc. Oferta Arriva PCC. Dofinansowanie w każdym kolejnym rozkładzie jazdy 30,00 zł za kilometr; punktualność 90,5 proc.
Zadanie 7: Malbork - Kwidzyn – Gardeja – gr. woj. – (Grudziądz). Okres 13.12.2009 – 11.12.2010.
Oferta Arriva PCC. Dofinansowanie SJRP 2009.10: 18,00 zł za kilometr; punktualność 94,44 proc.
Zadanie 9: Kościerzyna – Szlachta / Łąg Południowy – (Wierzchucin). Okres 13.12.2009 – 11.12.2010. Oferta PKP PR. Dofinansowanie w SJRP 2009/10: 16,29 zł za kilometr; punktualność 95 proc. Oferta Arriva PCC. Dofinansowanie w SJRP 2009/10: 18,00 zł za kilometr; punktualność 94,44 proc.
Stawki w zadaniach 2, 7 i 9 dotyczą całości zadań, także z wyjazdem poza woj. pomorskie.